Saturday 24 November 2012

Recipe 1 : Moist Chocolate Cake

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. 
Semoga kita semua sentiasa sihat dan berada dalam rahmat-Nya. InshaAllah.
Ini dia kek yang pertama saya belajar untuk buat dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa.
 Amboi berlagak pulak. Haha :p The reason why i love to bake is adalah satu hari ni jiran saya,
Cik Azlinda bagi kek coklat. Rasa kek yang dia buat tu sedap sangat.
Jadi saya cuba lah buat kek ini pada 14 Mac 2012 dan daripada situ timbul lah minat mem'baking'.
Tipulah kalau tanpa bantuan sesiapa. Haha saya buat sendiri tapi adalah beberapa soalan yang
saya tanya dekat mak saya. Kawan-kawan, jiran dan saudara ada juga yang merasa kek ni.
Alhamdulillah diorang suka. Orang yang suka sangat minta saya buat kek ini ialah Aliff Aiman.
Rasanya dalam 5 kali dia minta ada juga yang saya bagi FOC. Kan Aliff ? :p Tak taulah
 kenapa dia suka sangat kann. Lepas daripada tu saya try jugak buat kek lain. Nanti saya post ye.
 Stay tuned guys :)


                                                                  First try


                                                         Order from Nur Adila
Sumber Resepi: Azlinda Abd Hamid



Kek Coklat Lembap
Bahan-bahan :
1 1/2 cup of flour / tepung gandum
1 cup of caster sugar / gula kastor
1 cup of cooking oil / minyak
1 cup of cocoa powder / serbuk koko-saya guna Van Hauten
1 can of evaporated milk / tin susu cair
2 whole egg / biji telur
1 1/2 teaspoon soda bicarbonate / sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 teaspoon baking powder/ sudu teh baking powder


Cara-cara:

-Panaskan tempat kukus @ oven
-Ayak tepung, soda bikarbonat, baking powder dan serbuk koko
-Pukul telur dan gula hingga kembang
-Masukkan susu cair dan bahan ayak kemudian gaul sebati
-Last sekali masukkan minyak dan gaul sebati
-Kukus atau bakar selama 40-45 minit atau sehingga kek masak dengan suhu 180'C



Chocolate Ganache


Bahan-bahan :
-1/2 cawan serbuk koko-saya guna  Van Hauten
-1/2 cawan susu pekat
-1 sudu besar minyak @ butter


Cara-cara :

-Gaul semua bahan di dalam periuk atas api yang kecil sehingga adunan pekat dan berkilat



No comments:

Post a Comment